HVA ER YOGA?

Yoga er en livsfilosofi som i utgangspunktet er ment for å skape en frisk kropp og et stabilt sinn. Selve ordet yoga kommer fra sanskrit og kan oversettes til å bety union eller enhet. Yoga er langt mer enn fysiske posisjoner, og skilles derfor fra vanlig trening.


Det finnes mange ulike former for yoga i dag. Fellesnevneren for alle er at det innebærer en rekke teknikker for å bedre evnen til å kontrollere sinnet, sansene og kroppen vår. 

For mange av oss blir de fysiske yogastillingene (asana), veien inn i yoga. Men etterhvert som man praktiserer vil man oppdage at alle disse punktene henger sammen og er integrert med hverandre.

Tilstanden av yoga kan beskrives som en gradvis utvikling, hvor evnen til å være tilfreds med kroppen slik den er, sinnet slik det er, og generelt livet slik det er stadig utvikles. Når yoga blir praktisert over tid, gjør yogapraksisen at vi utnytter potensialet vårt både fysisk og psykisk. Det er ved en jevnlig og ydmyk tilnærming vi skaper den stødigheten som etterhvert fører til økt balanse i kropp og sinn.

 
Yoga Child's Pose

ULIKE YOGASTILER

Hos oss finner du mange flinke yogalærere som underviser i et mangfold av yogastiler

Her finner du litt informasjon om de ulike formene for yoga vi tilbyr på InSPIRE.

 

YIN YOGA

Yin yoga er en rolig yogaform som kjennetegnes av passive øvelser utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. I Yin yoga holder vi stillingene over tid (ca 3-5 minutter) for å åpne og påvirke bindevev, sener og ledd. Stillingene utføres liggende eller sittende på matten. Her får du jobbet med kroppen på en rolig og behagelig måte som gir langvarig effekt. Det er en motvekt til mer fysisk krevende yogaformer og utfyller godt andre former for trening ved å skape rom i kroppen og økt bevegelsesfrihet.

Yin yoga passer for alle, og stillingene tilpasses etter behov.

HATHA YOGA

Hatha yoga kalles ofte for klassisk yoga, og er utgangspunktet for mange andre former for yoga. ´Ha’ betyr sol (yang) og ’tha’ betyr måne (yin), og Hatha yoga handler om å finne balanse mellom disse.

I Hatha timene lærer vi grunnleggende fysiske yogaøvelser. Her fokuserer vi på trygg utførelse av stillingene, og bruker hjelpemidler ved behov for å finne den rette varianten for deg. Som alltid i yoga jobber vi bevisst med pust og tilstedeværelse. I Hatha yoga lærer vi viktige verktøy for å ha det godt i hverdagen, fysisk og mentalt: styrke, balanse, fleksibilitet, konsentrasjon, selvrefleksjon og avspenning. 

Tempoet kan være langsomt eller raskere, alt etter hva vi fokuserer på. Timene kan være litt mer intensive og krevende, og passer for deg som ønsker en litt varmere time.

  

ROLIG YOGA

I Rolig yoga kombinerer vi elementer fra Yin og Hatha til en variert og behagelig time. Dette er en mild og rolig time hvor du kan finne tilbake til en dypere pust og et roligere og mer sentrert sinn. I en skånsomt bevegelig økt arbeider vi med både aktive (yang) og passive (yin) stillinger. Vi holder stillingene kortere enn i Yin yoga og bruker mer dynamiske bevegelser, men fokus er fortsatt på fleksibilitet og pust.  

Rolig yoga passer for deg som ønsker en rolig, men bevegelig praksis - med litt utfordringer innimellom.

YIN NIDRA

I Yin Nidra starter vi med noen enkle Yin yogastillinger, før vi går over til en lengre avspenning liggende på rygg. Timen går om kvelden og er en nydelig måte å avslutte dagen på, hvor du kan puste ut og finne hvile. 


Yin yoga er en rolig yogaform som kjennetegnes av passive øvelser utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Yoga Nidra er en dybde-avspenningsteknikk. «Nidra» kan oversettes til «bevisst søvn» og er også kjent som «yogisk søvn». Yoga Nidra er en teknikk som kan føre til en tilstand hvor man ikke er helt våken, og heller ikke er i dyp søvn. I Yin Nidra kombinerer vi disse to så både kroppen og sinnet får hvile. 

VIRYA YOGA

Virya yoga er en spennende ny dynamisk yogaform med fokus på biomekanikk. Gjennom yogaserier får du en morsom, tøff og balansert yogatrening med små filosofiske tema i hver klasse. Klassene er delt opp i trinn 1, 2 og 3 etter vanskelighetsgrad men det er også rom for å tilpasse øvelsene og modifisere innen hver enkelt klasse.


Det blir lagt vekt på at hver og en får mulighet til å ta hensyn til egen kropp, lytte innover og trene på et nivå som ivaretar den enkeltes behov.

KUNDALINI YOGA

Kundalini yoga er en flere tusen år gammel yogatradisjon som kombinerer asanas (stillinger), pusteteknikker, mantra, øyefokus, kroppslåser, mudra og meditasjoner for å styrke nerve-, immun- og hormonsystemet. Kundalini yoga jobber med å vekke din livskraft og øke din bevissthet.

Kundalini Yoga er en helhetlig og transformerende yogaform som tilbyr enkle men effektive teknikker som gir deg tilgang til å revitalisere din livskraft, Prana. Yogaformen blir ofte kalt for «bevissthetens yoga» og ordet Kundalini betyr «vår kreative livskraft til vår ubegrensede bevissthet».

Kundalini yoga tilbyr mange ulike asanas (fysiske øvelser), pranayam (pusteteknikker) og meditasjoner som styrker den fysiske kroppen, gir deg mental klarhet og rolig sinn. Når du opplever indre ro får du også tilgang til ditt indre kompass, din intuisjon og til ditt sanne autentiske jeg.


Noe som kanskje skiller Kundalini fra andre yogaformer er bruken av mantra, teknologien om lydvibrasjoner som påvirker tankemønstre i positiv retning.

En tradisjonell Kundalini-klasse består av å tone inn, et kriya (yogasett), avspenning, meditasjon og tone ut. Hver klasse har nye tema og øvelser og dette gjør at kursene alltid er åpne for nye deltakere og nybegynnere.


«Yoga is not about touching your toes, it`s about what you learn on the way down»
- Jigar Gor

SLYNGEYOGA SUPERSWING

Slyngen gir en flott hjelp til å styrke, stabilisere og strekke. En god og myk ryggsøyle er viktig og ved hjelp av tyngdekraften og slyngen oppnår vi dette deilige "rommet" mellom virvlene. Den trygge støtten som slyngen gir i posisjoner som bla. hodestående og skulderstående virker beroligende og avstressende.

Vi tar med oss yogaen opp fra matta og inn i slyngen. Slyngen er med på å stabilisere, styrke og strekke muskulaturen på en trygg og god måte. En god og myk ryggsøyle er viktig og ved hjelp av tyngdekraften og slyngen oppnår vi dette deilige 'rommet' mellom virvlene. Den trygge støtten som slyngen gir i posisjoner som blandt annet hodestående, håndstående og andre oppnedposisjoner, virker beroligende og avstressende.

HATHA VINYASA

Hatha-Vinyasa kombinerer bevisst pust, flyt, stillhet og et fokusert sinn. Det er en yogastil som er energigivende, skaper styrke og forbedrer fleksibilitet. Den bevisste og rytmiske pustebevegelsen som vi opprettholder gjennom hele timen, bidrar til å fremme ro for både kropp og sinn. Hatha-Vinyasa passer for deg som ønsker en fysisk aktiv time. Det kan være intenst og samtidig rolig. Timen passer for alle og tilpasses til hver elev.
I en vanlig Hatha-Vinyasa time starter vi med pranayama, oppvarming, Vinyasa (stillinger som går i sekvens synkronisert med pusten) Hatha (stillinger som er mer statisk og kan holdes opp til 30 sek.), liggende stillinger, så avslutter vi med enkeltavspenning (Savasana).

ANDRE KURS & WORKSHOPS

 Vi arrangerer også andre kurs, workshops og retreats. De publiseres fortløpende her.

Hvis du er interessert i mer informasjon eller vil melde deg på yoga hos oss er det bare å ta kontakt.